빙화(氷花) | Ice infused with flowers, acrylic, and hanji | 2022
《Impermanence》 전시 작가 보킴(Bo Kim, 김보경)의 작업 세계는 자연의 질서와 불교가 공유하는 ‘Impermanence 비 영속성’ 개념에서 깨달은 아름다움을 표현하는 과정이자 결과물이라 할 수 있다. 비 영속성의 개념이 작업의 주제가 된 배경에는, 캔버스에 칠한 안료가 예기치 못하게 표면에서 떨어져 나간 상황을 그대로 작품화한 사건이 작가가 평소에 사유했던 불교의 비 영속성 개념에 부합하면서부터 시작된다.
보킴은 비영구적인 무언가를 영구적인 형태로 제작하는 창작 과정에서, 작품의 주제와 형식 사이의 상충 관계에 대한 모순점을 발견한다. 이러한 이해 충돌은 작가와 우리의 의식 세계에서 비 영속성적인 태도를 지닌 삶이 실천 가능한지에 대한 물음으로 이어진다. 통제력을 벗어난 그대로의 실상과 변화하는 자신의 몸과 마음, 소유할 수밖에 없는 현실의 세계에서, 영원한 것에 대한 집착을 정말 버릴 수 있냐는 것이다. 바로 이 대목에서 보킴의 작품은 장르의 변화를 새롭게 맞이하며, 이번 전시에서 기존의 작품과 <빙화 (氷花) > 설치작, 그리고 Passage of time 이란 미디어작을 선보인다.
보킴의 신작들은 세상의 모든 것이 잠시도 머물러 있지 않고 끊임없이 변화한다는 사실을 알면서도, 우리의 의식은 영원한 무언가를 습관적으로 갈망하고 있다는 지점을 꼬집는다. 전시장 가운데 꽃과 함께 응고된 얼음 조각은 시간과 온도에 의해 액체로 또 기체로 증발하며 외부 환경에 따라 변화하는 얼음의 형태를 보여준다. 전시 중에 작가는 얼음의 상태를 보존하기 위해 냉각 스프레이를 뿌리는 퍼포먼스를 벌이는데, 이는 영원하지 않은 순간을 알면서도 그것을 잡으려는 우리 모습의 메타포이다. 그리고 녹아버린 얼음 조각 아래에 놓인 통에 담긴 한지가 머금고 있는 꽃물의 얼룩과 향기는 우리에게 자연의 이치를 보여줌으로써, 고정 불변한 것이 없다는 사실을 수용할 것을 암묵적으로 요청하고 있다.
Bo Kim’s “Impermanence” exhibition shows the process and the result of the artist’s enlightenment from the beauty of “impermanence” found in nature’s order and Buddhism’s teaching. The artist’s study of impermanence began when she noticed some plaster has fallen off from one of her artworks. The naturally fallen bits became part of the artwork as it aligned with the artist’s visualization of impermanence from Buddhism.
Bo realized the contradiction between the message and the form of her work during the process of presenting impermanence in permanent form. The conflict led to the question of whether the artist herself and the audience can consciously approach life in an impermanent manner. She questioned if it was possible to truly let go of the obsession with permanence in a world where there are uncontrollable phenomena and nature and time cannot be tamed. Inspired by such introspection, the Impermanence exhibition presents installation, Binghwa (氷花), and media work, Passage of time.
Bo's new works point out that our consciousness unconsciously searches for something eternal, even when we know that everything in the world does not stop changing. In the middle of the exhibition space is the installation of Binghwa (氷花), which is an ice sculpture with flowers in it. The artist visualizes the uncontrollable change over time through ice sculpture as it liquefies and evaporates into the air. To preserve the ice in its form as long as possible, she sprays a cooling spray. Such act represents a gesture of longing for eternity even in the notion that nothing lasts forever. As the hanji placed inside the wood trunk-shaped acrylic column seeps in the melted liquid infused with floral aroma, it implies accepting that nothing is everlasting and can be naturally altered by the force of nature.
글 | 임소희 큐레이터, 전시 서문 中
번역 | 권혜원 큐레이터